2015. október 4., vasárnap

Blogindító

Blogindítás


Köszöntök mindenkit ezen a blogon! A KockaAutó Blog  azzal a céllal indul, hogy részletesen beszámoljak egy nagy méretű LEGO autó építéséről.

Az egész történet onnan indul, hogy az iskolámban egy Tudományos Önképző Kör működik. Itt tanárok, tudósok, alkalmasint Nobel-díjasok is tartanak előadásokat, de ezek mellett diákok is lehetőséget kapnak és én is szeretnék tartani egy előadást. 

Engem nagyon érdekel kisgyerek korom óta a LEGO, szeretek belőle mindenfélét építeni, különösen járműveket. Első, teljesen saját tervezésű építményem egy kamion volt hagyományos LEGO elemekből építve és onnantól nem volt megállás. Folyamatosan fejlesztettem a készítményeimet és átálltam a technic-re, meglátva a benne rejlő lehetőségeket. 

Ez a konkrét projekt pedig körülbelül egy éve fogalmazódott meg bennem. Ehhez azonban nem volt elég LEGO-m mind minőségben, mind mennyiségben, viszont az álomautó megvalósításához nem volt magamtól elég pénzem, szóval támogatókat kellett keresnem. Ebben egy tanárnőm is nagy segítségemre volt. Az SBrick-kel vettük fel a kapcsolatot, akik nagyon kedvesek voltak hozzám és szinte mondhatni, hogy a két szép szememért küldtek nekem kölcsönbe egy SBricket, illetve egy hosszabbító kábelt. A többi alkatrészt pedig hosszas keresgélés után egy szintén nagyon kedves embertől vettem, aki a Kockafalu web oldalt és áruházat üzemelteti. Ő is adott még nekem egy kis kedvezményt a megvásárolt 42000 grand prix racer, xl motor és servo motor csomag árából.
Most, hogy minden összeállt nekikezdhettem a kigondolt terv megvalósításának végre.

A terv:
  • Az autó, amit összerakok, egy BAC Mono lesz.
  • A méretarány eredetileg 1/8 lett volna, azonban a LEGO 42000 kerekei miatt meg kellett növelnem 1/6.5-re(60.5 cm hosszú, 28 cm széles, 17 cm magas és 39 cm tengelytávú). Ehhez készítettem is egy méretarányos modellt, hogy lássam mekkora lesz az autó és mennyi hely lesz benne (a bukósisakomhoz viszonyítva, hogy fényképről is lehessen érzékelni, mekkora) :
  • A meghajtásáról az xl motor fog gondoskodni, ami egy kétfokozatú váltón át jut majd el a kerekekig.
  • A váz a Mono vázához lesz nagyon hasonló.
  • Lesz egy ön emelő rendszere, amit versenyautókon szoktak alkalmazni kerék cseréhez
  • A hátsó szárny valószínűleg állítható lesz. (manuális)
  • Működő első fényszóró. (manuális)
  • A futóműve lesz talán a legkülönlegesebb. Egy vonórudas felfüggesztés lesz! Ilyet nagyon kevés helyen alkalmaznak a való életben is és MOC-ban (saját készítésű LEGO jármű) még sehol sem láttam, tehát lehetek akár én az első, aki ilyet csinál! Emellett a futómű rendelkezne valóságos geometriával: Utánfutás (caster), csapterpesztés (kingpin), kerékdőlés (camber), stabilizátor (anti-roll bar) és lenne kormánytrapéz (ackermann) is.
  • Az egészet pedig egy SBrick vezérelné.
Nehéz és hosszú munka lesz, de remélhetőleg még idén elkészülök vele, ha az időm engedi.

Ha sokaknak tetszik, akkor későbbi munkáimról is beszámolok majd itt nektek, mert a jövőben is tervezem folytatni a hasonló építéseket.

A következő bejegyzésben a megfelelő első futóműalap megtalálásáról lesz szó, mely hamarosan érkezik.    

2 megjegyzés:

  1. Az Ackermannt se hagyd ki az első kerekeknél!
    https://en.wikipedia.org/wiki/Ackermann_steering_geometry

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nem hagyom ki, már úgy tervezem, hogy benne van az is, de a bejegyzésből kihagytam. Már javítom is! Köszi

      Törlés